maandag 30 januari 2012

Ik ben nu over de helft in het boek van Wilkin van der Kamp ´God speelt geen enkele rol in mijn leven (Hij is de regisseur!)´, waar ik in het eerste hoofdstuk een temperamentstest heb gedaan; daaruit bleek dat ik flegmatisch ben. De slechte kanten hiervan zijn onder andere traag- en luiheid. Ik kan daar wel inkomen. Ik gebruik het bij deze ook als excuus voor het uitstellen van het schrijven van mijn blog.
Máár, zo zegt het boek ook, mag je je temperament niet als excuus voor je slechte kanten gebruiken. Hmm...
Vandaar dat ik nu ben begonnen aan dit verhaaltje!
En zal ik eens even vertellen wat ik zoal gedaan heb hier.

Zoals jullie allen weten noemde ik Judith mijn vervangingszus omdat zij, net als mijn eigen zus, half februari was uitgerekend. Ik heb al die tijd gevraagd aan Judith of het kindje niet eerder kon komen, daar ik haar anders maar een paar weken zou kunnen meemaken. Haar baby heeft mij duidelijk gehoord, op 10 januari om 23.05 was het kleine meisje daar, Esther Abigail, 2300 gram, een maand te vroeg.
Na 3 weken is daar gelukkig bijna 200 gram bijgekomen, en nu ziet ze er al een stuk beter uit. Ze is zo klein! Zo schattig! Laatst haar luiertje verschoond (van 20 bij 10 cm) en toen ik haar optilde leek het net alsof ik niets in mijn armen had. Met Judith gaat het goed, al slaapt ze wel heel weinig ´s nachts omdat ze haar baby zoveel mogelijk wil laten drinken, natuurlijk. Hopelijk sterkt ze zo snel mogelijk weer aan, zodat ze een heel gezond kindje kan worden. Maar ik vind haar nu al lief :)

Doordat Judith dus nu voor haar dochtertje moet zorgen, had ze geen tijd om de vakantie bijbelschool (een week lang zondagschool met kinderen uit de buurt) in haar kerk te leiden. En daarvoor kwam ik in de plaats! Afgelopen week van maandag tot vrijdag iedere middag 3 uurtjes naar hun kerk geweest, om de oudste groep van 10 tot 12 jaar te begeleiden.
Beginnen met zingen, dan het verhaal, de activiteiten in de aparte groepjes en op het laatst ´de test´, vragen over wat je geleerd hebt die dag. Op maandag had ik maar 3 kinderen in mijn groep maar aan het einde van de week twaalf, en dat is dan wel een drukke boel. Ik heb vooral geleerd dat ik, ook al kijk ik soms ergens tegen op, het gewoon moet gaan doen en dat het dan reuze meevalt.
Zo vond ik het echt leuk om te doen, en als ik soms iets moest uitleggen kon ik gewoon hulp vragen aan mijn ´eigen kinderen´ in de groep. Afgelopen zondag was de afsluiting in de centrale kerk waar we met ongeveer 100 kinderen zaten. Alles wat ze die week hadden geleerd, kwam toen terug, alle liedjes e.d. Voor mij was het een geslaagde vakantiebijbelschool!


´s Ochtends was ik op de dinsdag en donderdag in de school Diego Thomson te vinden om de kinderen Engelse les te geven van 09.00 tot 13.00. Alle kinderen hebben vakantie, maar er zijn altijd kinderen die extra aandacht nodig hebben, of ze dat nou willen of niet. Zo ben ik 3 weken geleden begonnen met een examen voor alle kinderen, en heb ik ze later in 2 groepen verdeeld. Met 15 kinderen tussen de 7 en de 10, en zeven kinderen tussen de 10 en 14 jaar, is het best druk soms. Maar ik heb wel het idee, vooral bij de oudere groep, dat ze er echt iets aan hebben. Vanwege de vakantie zijn de Engelse leraressen allemaal weg, en sta ik dus alleen voor de klas. Ben blij dat mijn spaans daar nu goed genoeg voor is, zou niet weten hoe ik dat anders had moeten doen!

De andere dagen; maandag, woensdag en vrijdag, geef ik bijles aan het zoontje van hermana Melchora, de hulp van Ger en Froukje. Als hij dan weggaat help ik Wilfredo met zijn Engels, hij volgt namelijk een cursus en heeft dan ook huiswerk en examens.
´s Avonds ga ik sinds twee weken iedere dag van 6 tot 7 naar aerobics les, aangezien er hier ipv fietsen mototaxi´s zijn en ik niet graag nog een keer wil horen: ´Juf, bent u zwanger?´ heb ik maar besloten dat het handig zou zijn om weer wat te gaan bewegen...

Nou, dat is dus wat ik hier zoal doe en heb gedaan. Overigens moet u weten dat de carnavaltijd er hier aankomt, waar ik bepaald niet naar uit zie en niemand hier met mij. Het betekent namelijk optochten en mensen die water of verf over mensen of auto´s gooien. Ik ben al één keer natgegooid door jongetjes, snapte er niets van, maar dat schijnt hier dus de traditie te zijn. Het mág namelijk zelfs. Vanaf 1 februari, is het gewoon toegestaan om wildvreemden op straat nat te gooien. Zouden ze in Nederland ook moeten invoeren!

2 opmerkingen:

  1. Namens je pleeg-zus en nichtje: hartelijk dank voor de hulp en... we verstoppen je ticket gewoon!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En toen...? Schrijf eens af! En Schrijf eens door!
    :P

    BeantwoordenVerwijderen

Visitors to this page

Volgers