zondag 20 november 2011

Woman-only weekend @ la costa and my birthday(s) !

Het weekend van 12-13 november was er een vrouwenweekend voor vrouwen van verschillende Central Biblico's in Peru. Ik ga naar de kerk 'Central Biblico Cajamarca', maar er zijn er meerdere in het land en met 125 vrouwen die zich hadden opgegeven zaten we een weekend lang in het plaatsje Ucupe. Hier zeggen de mensen dat dit ' en la costa' is, dit betekent niet dat er ook daadwerkelijk een zee aan het plaatsje lag, maar wel overal zand op de straten en de temperatuur was ook heel wat hoger dan 'en la sierra' (de bergen), waar ik woon.
Ik had het genoegen om de twee nachten die er waren, door te mogen brengen naast een vrouw van 58 die ik niet kende voordat ik erheen ging en tijdens haar slaap het geweldige geluid van een knorrend dier voortbracht. Je kunt ook wel zeggen dat ze snurkte. Daar ze het op zaterdag niet geloofde toen ik het haar zei, heb ik zaterdag op zondagnacht, toen ik om 5 uur 's nachts wakker werd van het geknor, mijn telefoon gepakt en als bewijs voor de volgende dag met de functie 'spraakrecorder' een opname gemaakt van 48 seconden waarop duidelijk te horen is dat deze mevrouw weldegelijk geluid maakte in haar slaap. Nu gelooft ze me gelukkig wel.
Verder is het een hele aardig vrouw, zoals ik haar dat weekend heb leren kennen en heb ik veel mogen lachen met haar. Gelukkig maar :)
Overigens raad ik u allen aan, mocht u ooit een zelfde soort reis maken, ervoor te zorgen dat je 'anti-misselijkheid pilletjes' bij u hebt. Op vrijdagavond half 11 vertrokken we om vervolgens 4 uur van links naar rechts in je stoel te mogen worden geslingerd. Geen aanrader.

De bedoeling van het weekend was een bijeenkomst van vrouwen, meer te leren over bijvoorbeeld het zijn van een goede echtgenote en/of moeder (ja, dat weekend was helemaal voor mij!) door middel van bijbelstudies en diensten. Ik wist al van te voren dat de meerderheid van de vrouwen 40+ zou zijn, Marlene (ik noem haar ook wel mijn vervangingsmoeder, zie foto) had mij meegevraagd en het feit dat het 'aan de kust' was had mij overgehaald. Achteraf kan ik zeggen dat ik het erg naar mijn zin heb gehad, ben erachter gekomen dat je best kan lachen met de oma's, zoals ik ze noemde (probeer maar is met z'n vieren in een mototaxi te zitten waar je normaal met z'n tweeen in zit, (mijn benen bungelden buiten de mototaxi en de andere drie zaten ongeveer opelkaar)), heb weer lieve mensen ontmoet en mogen leren van de bijbelstudies.
Op zaterdagavond was er een 'Spa', dat wil zeggen dat alle vrouwen een massage, een gezichtsmasker, manicure en hoofdmassage kregen. Vermaakte me prima daar!
Overigens net als in Oxamarca met koud water gedoucht, maar aan de kust is dat echt veel minder erg, heb je niet het gevoel alsof je een brainfreeze krijgt wanneer je je haren wast. Aan de andere kant waardeer ik het over 4 maanden in NL waarschijnlijk énorm dat ik dan gewoon de douche aanzet en het water meteen warm is zonder dat ik eerst met stekkertjes moet vechten. Dat er überhaupt warm water uit de kraan komt in NL ga ik waarderen, en dat je dat water ook nog is kan drinken vind ik nu natuurlijk helemaal bijzonder. Gelukkig hebben Ger en Froukje een waterfilter gekocht, net nadat ik was gekomen, dus ik heb niets te klagen :)

Woensdag 16 november was Judith jarig, had een pyjama gekocht voor haar baby die in februari komt. 's Avonds was uit de echo gebleken dat ze een meisje krijgt en dat wilden Judith en Wilfredo allebei heel graag, dus ben heel blij voor ze :)
Donderdagavond had Judith mij meegevraagd naar haar 'kerngroep', hetzelfde als de huisgroepen van mijn kerk, waarin ook een bijbelstudie wordt gegeven. Na afloop stonden er twee taarten op de tafel dus ik dacht: zoho Judith wordt verwend! Nadat ik een kijkje ging nemen naar de oranje taarten met rood-wit gestreepte vlaggetjes erop (de vlag van Peru) zag ik dat op 1 taart Feliz Cumpleaños Judit' stond en op de ander 'Feliz Cumpleaños Paulina' ! Ze hadden dus voor mij ook een taart gemaakt! Vond ik echt superlief. De groep ging voor ons zingen en ons feliciteren en daarna was het tijd voor de fotosessie achter de tafel met taarten en cake e.d. De 'man' (ik zou eerder zeggen 'het mannetje', hij is echt 1.55 ofzo) die de taarten had gemaakt ging natuurlijk ook met Judith en mij op de foto, maar wel met een krukje, anders voelde die zich denk ik klein hihi.



Dat was dus dag 1 van het vieren van mijn verjaardag, dag twee begon vrijdagochtend om 11 uur, ik zou 'les' krijgen van Marlene maar toen ik op school kwam hadden heel veel kinderen allemaal kaarten voor mij gemaakt voor mijn verjaardag en daarna werd door alle kinderen en leraren van de school 'Feliz cumpleaños' gezongen voor mij en kreeg ik een hele grote chocoladetaart (zooooooo lekker was die!) en een tas als cadeautje van de school. Die kaarten staan nu, samen met de kaarten die ik uit NL voor mijn verjaardag had gekregen, op het tafeltje beneden en de taart.. daar is nog 1 stukje van over hihi.
Vrijdagavond gingen we naar Elsy toe met ook vrienden van de jeugdgroep en van J&W, om spelletjes te doen en om 12 uur een taart in mijn gezicht te duwen. Je moet alles een keer hebben meegemaakt niet? Dus...
Van Judith een shirt gekregen met 'Peru' erop, echt heel veel mensen in Cajamarca lopen met zo'n shirt, je hebt ze in allerlei verschillende kleuren en het is lekker nationalistisch maar ik vind 'm leuk :D
Zaterdag 's morgens met Judith naar een nederlands koffierestaurant geweest om te ontbijten en natuurlijk cappuchino te drinken, was gezellig en daarna naar huis gegaan om verrast te worden door hermana Melchora, de hulp van Ger en Froukje, die een hele maaltijd had bereid terwijl ze eigenlijk vrij was die dag.
Zij kan echt super lekker koken, vind het altijd heel leuk als zij er is, superlieve vrouw. En nou had ze dus gekookt voor mij (ook patatjes gebakken woehoe!) en gingen we samen met haar twee zoons en Judith eten :)
's Middags twee uur met mijn ouders geskyped en 's avonds naar de jeugd met de taart die ik had laten maken om uit te delen, (uitdelen op je verjaardag kennen ze hier eigenlijk niet maar ja, ik ben ook niet van hier hé) en na de jeugd met mij nieuw gemaakte vrienden uiteten geweest bij de chinees, lekkerrrrr!

Goed, dat waren dus mijn drie verjaardagen, kan een week leven op al dat eten van de afgelopen drie dagen haha. Maar zo is het wel bijzonder geworden voor mij :)

Bij deze wil ik Petra, mijn familie thuis, Lea, Vanja, Lisette en Lisette´s familie even in het zonnetje zetten omdat ik van hen een pakketje en/of kaartje heb ontvangen voor mijn verjaardag. Vind het echt superleuk om post te ontvangen vanuit Nederland, dankjulliewel!
Tot de volgende blog en vergeet niet dat op facebook veel meer foto's staan, voor hen die facebook hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Visitors to this page

Volgers